Δεν είναι μία διαδικασία, μία μέθοδος ή μία τεχνική. Το Storytelling συνήθως περιγράφεται ως τέχνη. Η “τέχνη” του Storytelling.
Και - ως τέχνη - απαιτεί δημιουργικότητα, όραμα, δεξιότητες και εξάσκηση. Το Storytelling δεν είναι κάτι που “δαμάζεις” με τη μία, ή έστω με ένα - δύο μαθήματα. Είναι μία διαδικασία τελειοποίησης μέσω του “trial-and-error”.
Ακούγεται αρκετή δουλίτσα, ε; Ε, λοιπόν, είναι! Και δίκαια επειδή το Storytelling έχει γίνει ένας από τους πιο σημαντικούς πυλώνες για τις πιο επιτυχημένες καμπάνιες marketing. Διαχωρίζει δραστήρια & ζωντανά brands από απλές επιχειρήσεις και τους πιστούς πελάτες από τους κατά τύχη πελάτες της μιας φοράς.
Είναι επίσης η καρδιά του Inbound Marketing.
To Storytelling είναι ένα απίστευτα χρήσιμο εργαλείο για να προσθέσετε στην “φαρέτρα” του μίγματος marketing που εφαρμόζετε. Για αυτό το λόγο γράψαμε αυτόν τον οδηγό, για να ανακαλύψετε και να τελειοποιήσετε το Storytelling ώστε να δημιουργήσετε όμορφες και συναρπαστικές ιστορίες για το κοινό σας.
Σηκώστε το στυλό σας… ξεκινάμε!
Storytelling είναι η διαδικασία χρησιμοποίησης γεγονότων και αφήγησης ώστε να επικοινωνήσετε κάτι [ένα μήνυμα] στο κοινό σας. Κάποιες ιστορίες είναι πραγματικές, κάποιες άλλες διανθισμένες ή προϊόν αυτοσχεδιασμού ώστε να εξηγήστε καλύτερα το βασικό σας μήνυμα.
Ενώ ο ορισμός δείχνει αρκετά σαφής, οι ιστορίες στην πραγματικότητα θυμίζουν μία πληθώρα πραγμάτων. Ο παρακάτω πίνακας θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τί είναι το Storytelling και τί όχι.
Το Storytelling ΕΙΝΑΙ |
Το Storytelling ΔΕΝ είναι |
---|---|
Οι χρήσιμες πληροφορίες σε μία αφήγηση |
Κάθε άρθρο 10.000 λέξεων |
Αυτό που δίνει κίνητρο στην ομάδα σας |
Οι στόχοι πωλήσεων |
Αυτό που αντιπροσωπεύει το brand σας |
Μία διαφήμιση |
[αφορά] Για τους πελάτες σας |
[αφορά] το brand σας |
Συναισθηματικό & Επιδραστικό |
Βαρετό |
Ένα ξεκίνημα, μία κρίση & μία απόφαση |
Κάτι “cool” που απλά συνέβη |
Μία αλληλεπίδραση ανάμεσα στους πελάτες & το brand σας |
Μία ιστορία πώλησης |
Το Storytelling είναι μία μορφή τέχνης τόσο παλιά όσο και ο χρόνος και έχει θέση σε κάθε πολιτισμό και κοινωνία. Γιατί όμως; Επειδή οι ιστορίες είναι μία παγκόσμια γλώσσα που ο καθένας - ασχέτως διαλέκτου, καταγωγής ή κληρονομιάς - μπορεί να καταλάβει. Οι ιστορίες διεγείρουν την φαντασία, το πάθος και δημιουργεί ένα αίσθημα “κοινωνίας” μεταξύ των ακροατών και του αφηγητή.
Το να λες μία ιστορία είναι σαν ζωγραφική αλλά με λέξεις. Ενώ ο οποιοσδήποτε μπορεί να πει μία ιστορία, κάποιοι άνθρωποι τελειοποιούν την αφηγηματική τους δεξιότητα και έτσι γίνονται “ραψωδοί” εκ μέρους είτε του οργανισμού τους, είτε του brand τους ή της επιχείρησής τους. Μπορεί να έχετε ακούσει για αυτούς τους ανθρώπους - συνήθως τους αποκαλούν marketers, content writers, ή PR professionals :-)
Κάθε μέλος ενός οργανισμού μπορεί να πει μία ιστορία. Αλλά πριν φτάσουμε στο “πώς” ας μιλήσουμε γιατί λέμε ιστορίες - ως κοινωνία, κουλτούρα αλλά και οικονομία.
Υπάρχει μία πληθώρα λόγων γιατί λέμε ιστορίες - για να πουλήσουμε κάτι, να διασκεδάσουμε με κάτι, να εκπαιδευτούμε σε κάτι ή για να κομπάσουμε για κάτι. Θα μιλήσουμε για αυτά παρακάτω. Τώρα όμως, θα δούμε για ποιό λόγο επιλέγουμε την αφήγηση μιας ιστορίας σε σχέση με μία παρουσίαση με δεδομένα στο Powerpoint ή σε σχέση με μία λίστα. Γιατί οι ιστορίες είναι ο “δικός μας τρόπος” να μοιραζόμαστε, να πουλάμε και να εξηγούμε πληροφορίες σε τρίτους;
Ας δούμε λοιπόν.
Οι ιστορίες στερεοποιούν αφηρημένα concepts και απλοποιούν περίπλοκα μηνύματα
Όλοι έχουμε βιώσει σύγχυση όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε μία καινούρια ιδέα. Οι ιστορίες μας δίνουν έναν εναλλακτικό δρόμο κατανόησης της ιδέας. Σκεφτείτε όλες εκείνες τις φορές που οι ιστορίες σας βοήθησαν να αντιληφθείτε σαφώς καλύτερα ένα concept… ίσως ένας δάσκαλος που χρησιμοποίησε ένα καθημερινό παράδειγμα για να εξηγήσει ένα πρόβλημα μαθηματικών, ένας ιεροκήρυκας που αποτύπωσε μία κατάσταση κατά τη διάρκεια του Κυριακάτικου κηρύγματος ή ένας ομιλητής σε ένα συνέδριο που χρησιμοποίησε ένα case study για να επικοινωνήσει περίπλοκα δεδομένα.
Οι ιστορίες στερεοποιούν αφηρημένα concepts και απλοποιούν περίπλοκα μηνύματα. Ένα από τα πιο δυνατά σημεία του Storytelling είναι όταν προσπαθείτε να εξηγήσετε ένα μεγαλόπνοο, αφηρημένο και άυλο concept και το αφηγείστε χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες ιδέες που το κάνουν πιο κατανοητό.
Πάρτε για παράδειγμα την Apple. Τα computers και τα smartphones είναι ένα αρκετά περίπλοκο θέμα για να το περιγράψεις στον τυπικό μέσο καταναλωτή. Χρησιμοποιώντας πραγματικές ιστορίες είναι ικανή να περιγράψει με μεγάλη ακρίβεια πώς τα προϊόντα της ωφελούν τους καταναλωτές… αντί να επαναπαυτεί στην τεχνική ορολογία που λίγοι πελάτες αντιλαμβάνονται.
Οι ιστορίες φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά
Όπως αναφέραμε και πιο πριν, οι ιστορίες είναι κάτι περίπου σαν παγκόσμια γλώσσα. Όλοι αντιλαμβανόμαστε την ιστορία ενός ήρωα, ενός αουτσάιντερ, ή ενός χωρισμού. Όλοι έχουμε επεξεργαστεί συναισθήματα και μοιραζόμαστε αισθήματα ενθουσιασμού, ελπίδας, απόγνωσης και θυμού. Όταν μοιράζεστε μία ιστορία, ακόμα και οι πιο διαφορετικοί άνθρωποι έχουν μία αίσθηση ύπαρξης κοινών χαρακτηριστικών και κοινωνικότητας.
Σε έναν κόσμος κατακερματισμένο από μία πληθώρα πραγμάτων, οι ιστορίες φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά και δημιουργούν την αίσθηση της κοινωνίας. Παρά τη γλώσσα, την θρησκεία, τις πολιτικές πεποιθήσεις ή την εθνότητα, οι ιστορίες μας συνδέουν μέσα από τον τρόπο που αισθανόμαστε και ανταποκρινόμαστε σε αυτές. Οι ιστορίες μας κάνουν πιο ανθρώπινους.
Η εταιρεία TOMS είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού που αναφέρουμε. Διαμοιράζοντας ιστορίες πελατών αλλά και των ανθρώπων που ωφελούνται μέσα από αυτές τις αγορές των πελατών, η TOMS δημιούργησε άμεσα ένα κίνημα το οποίο όχι μόνο αύξησε τις πωλήσεις της αλλά έχτισε και μία κοινότητα γύρω της.
Οι ιστορίες εμπνέουν και κινητροποιούν
Οι ιστορίες μας κάνουν ανθρώπινους και το ίδιο ισχύει και για τα brands. Όταν τα brands είναι αυθεντικά και διαφανή απέναντι σε όλους, προσγειώνονται στην πραγματικότητα με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολο για τους πελάτες τους να συνδέονται με το brand αλλά και με τους ανθρώπους πίσω από το brand.
Εκφράζοντας τα συναισθήματα των ανθρώπων, φανερώνοντας και τα καλά αλλά και τα άσχημα, είναι το μέσο ώστε οι ιστορίες να εμπνεύσουν, να κινητροποιήσουν και εν τέλει να παράξουν δράση. Οι ιστορίες επίσης ενδυναμώνουν το λεγόμενο brand loyalty. Δημιουργώντας ένα αφήγημα γύρω από το brand σας ή το προϊόν σας όχι μόνο εξανθρωπίζει αλλά επίσης διαφημίζει εγγενώς την επιχείρησή σας.
Οι λέξεις όπως “καλή” ή “κακή” είναι σχετικές ανάλογα με τις γνώμες των ανθρώπων. Υπάρχουν όμως μερικά αδιαπραγμάτευτα στοιχεία που φτιάχνουν την εμπειρία μία αφήγησης μοναδική, τόσο για τον αναγνώστη όσο και για τον αφηγητή.
Οι “καλές” ιστορίες είναι…
Υπάρχουν 3 στοιχεία που κάνουν μία καλή ιστορία (ασχέτως της ιστορίας που λέτε):
Τώρα που γνωρίζετε τί πρέπει να περιέχει μία καλή ιστορία, ας δούμε πώς μπορείτε να την φτιάξετε.
Έχουμε πλέον επιβεβαιώσει ότι το Storytelling είναι τέχνη. Όπως και στην τέχνη λοιπόν χρειάζεται δημιουργικότητα, όραμα και δεξιότητα. Επίσης, απαιτείται και πολλή εξάσκηση.
Καλώς ήρθατε στην διαδικασία του Storytelling.
Οι ζωγράφοι, οι γλύπτες, οι σκιτσογράφοι και οι κεραμίστες ακολουθούν τη δική τους δημιουργική διαδικασία όταν κάνουν Τέχνη. Του βοηθά να γνωρίζουν από που ξεκινούν, πώς αναπτύσσουν το όραμά τους και πώς τελειοποιούν την τέχνη τους (δεξιότητα) με την πάροδο του χρόνου. Ακριβώς το ίδιο ισχύει και για το Storytelling… ειδικά για επιχειρήσει που γράφουν ιστορίες.
Γιατί η διαδικασία είναι τόσο σημαντική; Επειδή, ως οργανισμός ή επιχείρηση, πιθανότατα θα έχετε έναν τόνο από στοιχεία, νούμερα και μηνύματα να “περάσετε” σε μία σύντομη και περιεκτική ιστορία. Πώς γνωρίζετε όμως από πού θα ξεκινήσετε; Θα ξεκινήσουμε με το πρώτο βήμα. Θα ξέρετε πού να πάτε (και πώς να φτάσετε εκεί) μετά τα παρακάτω.
Ποιός θέλει να ακούσει την ιστορία σας; Ποιός θα επωφεληθεί τα μέγιστα και ποιός θα ανταποκριθεί περισσότερο σε αυτήν; Προκειμένου να δημιουργήσουμε μία συναρπαστική ιστορία πρέπει να καταλάβουμε τους αναγνώστες μας ποιός θα ανταποκριθεί ή θα δράσει μετά το πέρας της ιστορίας μας.
Πριν βάλετε το στυλό πάνω στο χαρτί και ξεκινήσετε να γράφετε, κάντε μία έρευνα αγοράς και προσδιορίστε τις buyer persona(s) της επιχείρησής σας. Αυτή η διαδικασία θα σας εξοικειώσει με το ποιοί ενδεχομένως διαβάζουν, βλέπουν ή ακούν την ιστορία σας. Θα σας δώσει επίσης την κύρια κατεύθυνση για τα επόμενα βήματα καθώς χτίζετε τα θεμέλια της ιστορίας σας.
Ακόμα κι αν η ιστορία σας είναι μία σελίδα ή δέκα, διαρκεί δέκα ή εξήντα λεπτά , πρέπει να έχει ένα κύριο μήνυμα. Όπως τα θεμέλια ενός σπιτιού πρέπει να εδραιώσετε αυτό το μήνυμα πριν προχωρήστε παρακάτω.
Η ιστορία σας προσπαθεί να πουλήσει κάποιο προϊόν ή προσπαθεί να προσελκύσει χρηματοδότηση; Εξηγείτε μία υπηρεσία ή συνηγορείτε πάνω σε ένα θέμα; Ποιό είναι το “point” της ιστορίας σας; Για να μπορέσετε να το προσδιορίσετε προσπαθήστε να συνοψίσετε την ιστορία σας σε 6 - 10 λέξεις. Αν δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό, τότε δυστυχώς μάλλον δεν έχετε ένα κύριο μήνυμα για να εκφράσετε στην ιστορία σας.
Όλες οι ιστορίες δεν δημιουργούνται ισάξια. Για να αποφασίσετε τί είδους ιστορία αφηγείστε πρέπει να ξέρετε πώς θέλετε το κοινό σας να νιώσει ή να αντιδράσει καθώς την διαβάζουν ή την ακούν.
Αυτό θα σας επιτρέψει να αποφασίσετε πώς θα “πλέξετε” την ιστορία σας και ποιός είναι στόχος που κυνηγάτε. Αν ο στόχος σας είναι…
Ο σκοπός σας και το Call-To-Action σας είναι παρόμοια, αλλά το Call-To-Action σας θα εδραιώσει την δράση που θέλατε το κοινό σας να κάνει μετά την αφήγηση.
Τί ακριβώς θέλετε να κάνουν οι αναγνώστες σας μετά την ιστορία σας; Θέλετε να δωρίσουν χρήματα, να εγγραφούν σε ένα newsletter, να κάνουν κάποιο μάθημα ή να αγοράσουν ένα προϊόν; Σκιαγραφήστε το επιγραμματικά μαζί με τον στόχο σας ώστε να είστε σίγουροι ότι θα ευθυγραμμιστούν.
Για παράδειγμα, αν το Call-To-Action σας είναι να ενθαρρύνετε την “κοινότητα” ή την συνεργασία, το Call-To-Action σας μπορεί να γράφει “Πατήστε το Κουμπί Share από κάτω”.
Οι ιστορίες μπορούν να λάβουν πολλά σχήματα και μορφές. Κάποιες ιστορίες διαβάζονται, άλλες παρακολουθούνται ενώ άλλες τις ακούμε. Η επιλογή του μέσου μετάδοσης της ιστορίας εξαρτάται από τον τύπο της ιστορίας καθώς και άλλους παράγοντες, όπως ο χρόνος και το χρήμα.
Δείτε παρακάτω διαφορετικούς τρόπους για να αφηγηθείτε την ιστορία σας.
Τώρα είναι η ώρα να πάρετε το στυλό σας και να ξεκινήσετε να δημιουργείτε την ιστορία σας.
Με το κύριο μήνυμά σας, τον στόχο του κοινού σας, και το Call-To-Action σας να έχει ήδη εδραιωθεί, αυτό το βήμα έχει να κάνει περισσότερο με το να προσθέστε λεπτομέρειες και δημιουργική χάρη στην ιστορία σας.
Μην ξεχνάτε να μοιράζεστε και να προωθείτε την ιστορία σας! Όπως ακριβώς με οποιοδήποτε είδος περιεχομένου που παράγετε, έτσι ακριβώς και με την ιστορία, η δημιουργία είναι η “μισή” μάχη - ο διαμοιρασμός είναι η άλλη μισή.
Αναλόγως του μέσου που θα διαλέξετε, πρέπει οπωσδήποτε να διαμοιράσετε την ιστορία σας στα social media και στα email. Επιπροσθέτως, οι γραπτές ιστορίες μπορούν να προωθηθούν στο blog σας ή μέσα από τρίτες δημοσιεύσεις και εκδόσεις. Οι ψηφιακές ιστορίες μπορούν να διαμοιραστούν στο YouTube και στο Vimeo. Παρόλο που οι προφορικές ιστορίες είναι οι καλύτερες για να μεταφερθούν σε έναν άνθρωπο, σκεφτείτε το ενδεχόμενο να μαγνητοσκοπήσετε μία ζωντανή performance για να την διαμοιράσετε αργότερα.
Το Storytelling είναι τέχνη. Είναι επίσης μία διαδικασία που αξίζει να τελειοποιήσετε τόσο για την επιχείρησή σας όσο και για τους πελάτες σας. Οι ιστορίες φέρνουν τους ανθρώπους κοντά και εμπνέουν το να “λάβουν δράση” αλλά και “αντίδραση”. Επίσης, ο σημερινός καταναλωτής δεν αποφασίζει να αγοράσει βασιζόμενος στο τί πουλάτε αλλά περισσότερο στο γιατί το πουλάτε. Το Storytelling σας διευκολύνει να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά αυτό το “γιατί” με ένα δημιουργικό και επιδραστικό τρόπο. Α, και για να μην ξεχνιόμαστε, το Storytelling είναι πολύ διασκεδαστικό.